vineri, 1 octombrie 2010

Top-uri in social media

De cateva zile se tot vorbeste despre Topul celor mai influenți oameni din online

Cred ca se intampla ceva similar cu boom-ul companiilor pe net (dot net) din anii 1999 in SUA. La vremea respectiva s-au creat mii de companii care vindeau produse on line, erau rapid listate la bursa iar in anul 2000 au dat faliment, falimentind si investitori si provocind o criza economica (mai mica decat cea de acum).

Acum focusul s-a mutat pe "social media". Care, din cate inteleg eu, e reprezintata de cei care scriu pe blog-uri, Facebook, Twitter. Ideea de baza e urmatoarea: companii platesc oameni care sa manipuleze opinia cititorilor intr-un sens dorit de ei. Cu cat oamenii par mai influenti cu atat sunt mai cautati si mai bine platiti. Cei mai de succes au initiative in lumea reala care ii face mai cunoscuti in lumea virtuala, pentru a le mari traficul pe blog si a creste in clasamentul de oameni influenti. Orice blogger bine pozitionat primeste bani pentru a posta reclame la diferite produse - pentru ca daca el le foloseste inseamna ca va convinge mai usor potentialii cumparatori care il admira pe blogger. Se fac campanii politice pe aceleasi considerente.

De aici o concurenta acerba intre bloggeri, care e mai bun, mai vechi, mai nou, mai destept. Se lucreaza constant la tot felul de aplicatii care masoara ce anume influenteaza mai bine pe un site, ce convinge si ce trebuie schimbat. Si totul se bazeaza pe manipulare mascata. Ceva similar cu reclamele la produsele de care nu are nimeni nevoie, dar care creaza noi nevoi.

Am ajuns pe un site care vizualiza random alte site-uri iar cei care intrau dadeau click si ajungeau cine stie pe unde fara sa aiba vreo curiozitate reala. Am gasit si vreo 2 site-uri care preluau articole de pe blogul meu - fara sa stiu eu de ele - cu sloganul ca ofera informatii in mod centralizat (macar erau link-uri spre blog). Cred ca sunt unii care dau bani buni pentru tot felul de tools care triseaza in clasamentele care se fac acum, pentru a fi mai bine pozitionat in ele.

Cred ca e foarte bine sa existe asa ceva dar mai cred ca e un balon de sapun care se va sparge, la fel ca dot net. Oamenii citesc, scriu mesaje pe Twitter/Facebook dar dupa ce mai imbatrinesc isi dau seama ca au nevoie de lumea reala nu de cea imaginara. Campaniile de social media in online au sens doar daca se finalizeaza in ceva concret in lumea reala si daca nu se limiteaza in a fi campanii in online.

Eu as da aici un exemplu de semi-esec - campania Let's do it, Romania. Am citit o gramada despre ea inainte - dar numai pe Internet. Prea putin la televizor, de exemplu. Au fost o gramada de tineri care s-au implicat, dar batranii habar nu aveau. Cred ca organizatorii au avut prea mare incredere in impactul din online si au neglijat restul, sau nu au avut sponsori suficienti. Oamenii de la tara care arunca mizeriile, turistii prost crescuti - cei care nu au acces masiv la Internet - habar nu au avut. Au aflat de la televizor (daca nu se uitau la OTV) ca niste tineri au facut curat ca in Estonia.

Cred ca se supra estimeaza influenta in online. In Romania cel putin cei mai multi nu au acces la internet. Iar din putinii care au acces si mai putini sunt cei care stau la taclale pe Twitter sau Facebook sau citesc blog-urile. Nici eu nu am timp intotdeauna.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu