joi, 10 ianuarie 2013

Micii comercianți pe drumul național

Toate drumurile din România sunt împânzite de mici comercianți care au taraba în fața curții. Sau pur și simplu pe marginea drumului. Cu tot felul de lucruri - fructe, legume, țuică, lapte, ouă, brânză.

Eu aș fi de acord cu ei dacă aș ști că ce produc ajunge și în magazinele mari unde am eu acces, pentru ca nu sunt tot timpul pe drumuri. Dar nu e cazul, majoritatea micilor comercianți nu declară veniturile și se descurcă. Și nici măcar nu e mai ieftin ca la magazin, cum ai tinde să crezi pentru că ei nu plătesc transport sau înmagazinare. În unele cazuri mă îndoiesc că produsele sunt românești la cât de mult seamănă cu legumele din super market.

Astă vară am cumpărat coarne de la taraba pozată de mine. Cu asta aș fi de acord dar să existe reglementare și control. Cât de bune sunt ouăle și laptele vândute așa în drum, poate garanta cineva? Sau brânza?

La o taraba o doamnă m-a invitat să gust siropul de brad. Păi cine știe câtă lume a mai gustat înaintea mea, dacă se poate gusta? Și poate l-a gustat și ea direct din oală când l-a fabricat, de vreme ce i se pare foarte normal să fie gustat așa.

Eu mi-aș dori ca acei comercianți din drum să fie controlați și mai ales să li se ofere ca alternativă să vândă unor distribuitori care să comercializeze fructele și legumele în magazinele din orașe.

Aș vrea să putem câștiga noi toți, ei că se pot concentra pe producție și distribuitorii nu îi fraieresc, noi că putem să cumpărăm fructe și legume de aici nu importate de alți distribuitori dubioși. Așa cum e acum ei câștigă la limita subzistenței, probabil, iar noi nu avem la magazin fructe și legume autohtone. Secretul este în control - dar nu are cine să îl facă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu